سرگذشت کمیته بازنگری واصلاح فرمهای اداری
در سالهای75و76زمانی که در اداره کل بودجه وتشکیلات وروشها رئیس اداره بودم ایده ای از طرف جناب آ قای عونی مدیرکل بودجه وتشکیلات در مورد بازنگری فرمهای اداری مطرح شد.البته سالها پیش در سازمان "شورای آماری"وجود داشته ودر آن هر معاونتی که قصد صدور بخشنامه داشته است میبایست به منظور استاندارد سازی فرمها وملحوظ نظر قراردادن نیازهای اطلاعاتی سایر بخشها بویژه نیازهای آماری واز همه مهمتر ایجاد هماهنگی بین بخشی پیش نویس آنرا در شورای آماری مطرح میکرد.در گذشته فرمهای اداری شماره مخصوص به خود داشت وبخشنامه های وفرمهای منسوخ مشخص می گردید.وفرمهای مهم دارای شماره سریا ل بود وتحویل وتحول آنها حساب وکتاب داشت وحتی فرمهای باطله نیز طی مکانیسم خاصی جمع آوری می شد.در مقطع مزبور این روال ورویه به کنار گذاشته شده بود وشورای آماری سالها بود که منحل گردیده بود.باکمک آقای عونی برای تکوین"کمیته بازنگری فرمهای اداری"آئین نامه ای تهیه که مورد تصویب قرار گرفت وایشان بعنوان رئیس کمیته ومن بعنوان دبیر کمیته کار را شروع کردیم ونمایندگانی از تمام واحدهای ذیمدخل در آن عضویت داشتند.ابتدا کلیه فرمهای اداری موجود در سازمان را گردآوری کردیم.وهمچنین طی بخشنامه ای همه واحدها مکلف کردیم که هر گاه بخشنامه یا فرم جدیدی را مد نظر داشتند ابتدا پیش نویس آنرا به کمیته ارائه نمایند.همچنین کاربرگ جامعی را برای طراحی وبازنگری در فرمهای اداری طراحی کردم متاسفانه نسخه ای از آنرا در اختیار ندارم کار جامع و مانعی بود.در آن زمان بحث سوابق بیمه وموضوع جعل سابقه به یکی از مسائل اساسی سازمان مبدل شده بود. به همین دلیل بازنگری در فرم استعلام و اعلام سابقه بعنوان اولین دستور کار کمیته بازنگری فرمهای اداری قرار گرفت.در آنزمان از یک فرم برای استعلام سابقه بین شعب استفاده میگردید که شماره سریال نداشت وهیچ کنترلی بر روی آن اعمال نمی شد.وبرای پاسخ استعلام سابقه واعلام سابق نیز همچنین واز همه مهمتر هیچ ارتباطی بین فرم استعلام وفرم اعلام سابقه وجود نداشت وبراحتی امکان جعل سابقه وجود داشت .من خود در شعبه شاهد بودم که فرمهای خام سابقه در شعبه رها بود و کارمندان برای خشک کردن دستهای خود استفاده میکردند.خوشبختانه کمیته موفق شد فرم مزبور را بازنگری و فرم جدیدی را به جریان بیندازد .فرم جدید شبیه "مفاصاحساب درامد دارای ملاحظات امنیتی بود شماره سریال داشت وتحویل وتحول فرمهای خام ومخدوش آن نظام مند بود.واز همه مهمتر بخشهای استعلام واعلام سابقه در یک برگ تعبیه شد بدینترتیب امکان" شکار سابقه "و"جعل سابقه "کاهش می یافت.پیام این کار به بدنه کرشناسی ومدیریتی سازمان این بود که سابقه حق بیمه مهم است وعین مفاصاحساب درامدی میتواند بار تعهدی ومالی برای سازمان داشته باشد.کمیته چند فرم دیگر را بازنگری کرد تا سال 76که با بروز تغییرات مدیریتی وارتقاءآقای عونی به سمت معاونت اداری ومالی و...کمیته مزبور بحالت تعلیق درامد.در یادداشتهای بعدی خواهم نوشت که در سال 80 در معاونت امور استانها "کمیته روانسازی"را شکل دادیم که علاوه بر فرمها وکاربرگهابه روالها ورویه ها وگردش کار ها و...نیز پرداختیم واصلاحات عظیمی در سازمان ایجاد شد.
+ نوشته شده در شنبه سوم اسفند ۱۳۸۷ ساعت 14:2 توسط علی حیدری
|