موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی یکی از یادگار های سترگ جناب آقای دکنر کرباسیان در سازمان تامین اجتماعی است. موسسه مزبور در کنار کارهای پژوهشی سازمان در اوائل دهه 70 چند کنگره تامین اجتماعی  را بطور سالانه برگزار می کرد که نقش مهمی در بسط فرهنگ تامین اجتماعی در کشور و بویژه دانشگاهها ومراکز پژوهشی و در بین نخبگان داشت ودر داخل سازمان هم به شناسایی نیروهای نخبه وعلاقمند ومستندسازی فرایند های سازمانی منجر می شد.مشخص نیست که چرا در سال 76 این موضوع تعلیق گردید .

یکی از نقدهایی که به موسسه مزبور وارد میشد از آنزمان والان هم مطرح میشود(از سوی برخی مخالفین)این بود که  تحقیقات موسسه کاربردی واجرایی نیست وبکار امروز سازمان نمی آید.البته این دیدگاه بنده نیست علیرغم نقدهایی که در ارتباط با موسسه دارم معتقدم سازمان بایستی واجد تحقیقات بنیادی و کلان وپایه ای در زمینه فعالیتهای خود باشد ودر کنار آن به مسائل روز خود نیز بایستی نگاه علمی داشته باشد.وبهترین ابزار برای انجام تحقیقات بنیادی وکاربردی برای سازمان  همان ساختار موسسه ای است(همانطور که گفتم من ساختار موسسه ای را تائید میکنم نه عملکرد مدیران سابق ولاحق آنرا)

در سال 1379 که معاون امور استانها شدم  در فصل تنظیم وتصویب برنامه وبودجه سال 1380 سازمان پیشنهاد تخصیص اعتبار برای انجام پژوهشهای استانی را مطرح کردیم و با تائید وحمایت مدیر عامل وقت این موضوع در بودجه هر استان لحاظ و تصویب شد.هدف از اینکار ورود خدشه به حیطه عمل موسسه پژوهش نبود واتفاقا مسئولین فهیم آنزمان موسسه از این موضوع استقبال کردند .توجیه ما که از نگاه تیزبین مدیرعامل دور نماند این بود که اولا باید ادارات کل استانها به سمت علمی شدن وعلمی دیدن سوق داد و همچنین از وجود نیروهای تحصیلکرده استانها برای کمک به نظام تصمیم سازی وتصمیم گیری سازمان سود برد واز همه مهمتر اینکه مشکلات منطقای را از نزدیک بهتر وملموس تر میتوان مطالعه وبررسی کرد.مثلا مشکلات بیمه صیادان را با استفاده از نیروهای تحصیلکرده بوشهر بهتر میتوان تحلیل کرد تا اینکه در تهران و...

سال اول کارکرد زیادی در تمام استانها در این زمینه نداشتیم.کار دبیرخانه ای موضوع را به دفتر برنامه ریزی امور استانها سپردم وسریعا آئین نامه ای تدوین شد وبه هیئت مدیره سازمان تقدیم شد وکمیته پژوهشهای استانی با مسئولیت معاونت امور استانها وعضویت نمایندگان معاونت های ذیربط وموسسه عالی پژوهش تشکیل شد و دبیرخانه آن در دفتر فوق الذکر شکل گرفت. جناب آقای یزدانی و سپس سرکار خانم محی الدین وهمکاران دفتر برنامه ریزی امور استانها وبویژه سرکار خانم احمد نژاد در این زمینه خیلی موثر بودند.

شکستن مقاومت بدنه برخی از معاونت ها و همراه سازی برخی دیگر توان مدیریتی کارسناسی زیادی برد همین که برخی در ستاد بپذیرند که در استانها هم فکر وجود دارد!ومیتوان تفکر کرد!پیشرفت بزرگی  است.از طرف دیگر همین که بتوان برخی استانها بتوان راضی کرد که فکر کنند وباور اینکار واعتماد بنفس را درفضای سلسله مراتبی موروثی آنزمان سازمان به استانها بدهیم کار بزرگی بود که با همت همکارانم در معاونت انجام شد.اتفاقا اولین پژوهش استانی هم بسیار بکار آمد ومورد استقبال معاونت فنی ودرامد وقت قرار گرفت و مبنای مصوباتی در هیئت مدیره وشورایعالی تامین اجتماعی در مورد بیمه اختیاری شد.

با همت دست اندرکاران پژوهشهای استانی جلساتی در بالاترین سطح برای ارائه ودفاع از نتایج پژوهشهای استانی برگزار گردید و در خلال این فرایند نیروهای کیفی مدیریتی و کارشناسی زیادی شناسایی و جذب ستاد مرکزی شدند ویا اینکه در سطح استانها منصوب گردیدند.بنظرم مجری دومین طرح پژوهشی که ارائه شد یکی از مدیران موفق استانها می باشد.بعدها جلسات آموزشی وتوجیهی منطقه ای برای بحث پژوهشهای استانی برگزار گردیدوحضور کارشناسان برنامه ریزی ونیز نظارت وارزشیابی  در ادارات کل استانها ( در مطالب بعدی به نحوه ایجاد آنها خواهم پرداخت) به بسط موضوع پژوهشها در سطح استانها کمک شایانی نمود و این مقوله تثبیت شد ونهادینه گردید.

خوشبختانه با تلاش همکاران دفتر برنامه ریزی امور استانها و رویکرد مناسب مدیران بعدی معونت امور استانها و دفتر مزبور مقوله پژوهشهای استانی استمرار یافت و دارد .که نشانگر صحت  وصلابت گامهای اولیه وپایمردی کارشناسان متولی آن می باشد.